گل محمدی

گلخونه من

گل محمدی

نام علمی : Rosa Domascena - Mill
گل محمدی یك گیاه گل دار از خانواده Rosaceaeاست كه بیشتر برای گلاب گیری ، داروسازی و طب ، عطرسازی و صنایع غذائی مصرف دارد. رویشگاه اولیة آن ایران و در حال حاضر در استانهای اصفهان ( كاشان ) ، فارس ، كرمان ، آذربایجان شرقی و غربی ، مركزی و ... كشت میشود.
مناطق عمدة تولید گل محمدی در استان اصفهان عبارتند ازكاشان، گلپایگان ونطنز. سطح زیر كشت در استان اصفهان معادل 1206 هكتار با میزان تولید 5481 هكتار می باشد (آمار سال 1385) كه در رتبه سوم كشوری قرار دارد.

از نظر گیاهشناسی گل محمدی درختچه ای خاردار با ارتفاع حدود 5/1 متر با برگهای 5 تا 7 برگچه ای به شكل تخم مرغ و رنگ سبز براق بوده و گل آن كم پر تا نیمه پٌرپر به رنگ صورتی تا صورتی- قرمز و معطر با گل آذین خوشه ای مركب یا منفرد می باشد. زمان گلدهی در اكثر گونه ها در بهار می باشد.

این گیاه بسیار مقاوم بوده و اكثر شرایط آب و هوائی را به خوبی تحمل می كند ولی اصولاً مناطق باز و آفتابگیر با شبهای نبستاً خنك را ترجیح می دهد. نسبت به كم آبی مقاوم بوده و بسته به منطقه كشت شده بین 7 تا 15 روز یكبار در زمان گلدهی و 20 تا 30 روز یكبار در دیگر دوره های رشد آبیاری می شود.
در كاشان آبیاری 5 تا 10 مرتبه با دوره آبیاری 12 تا 50 روز مرسوم می باشد. خاكهای حاصلخیز شنی- رسی دارای بافت نسبتاً خشك كه هوا را به خوبی از خود عبور دهد و دارای مقادیری مواد آلی پوسیده باشد و PH حدود 5/6 بهترین محیط رشد برای گل محمدی می باشد.

كاشت نهال های آن معمولاً در اسفندماه در گودالهائی به عمق 30 تا 40 سانتی متر انجام می شود. عمده ترین روش كشت جوی و پشته با فواصل خطوط كشت حدود 4 متر و فاصله نهالهای حدود 2 متر است. البته روش كرتی نیز در بعضی از مناطق مرسوم است كه در این حالت فاصله كاشت 5/1×5/1 متر تا 2 × 2 متر در نظر گرفته می شود.

عملیات هرس بیشتر برای حذف شاخه های ضعیف و كنترل بیماری ها و آفات انجام می شود و در اكثر مناطق عمل هرس فرم دهی دیده می شود. معمولاً 5 تا 6 سال بعد از كاشت درختچه های گل محمدی راكف بر می كنند تا عمل جوان سازی گیاه انجام شود.

گل محمدی از سال دوم شروع به گل دهی می كند و بیشترین محصول را در سالهای 3 و 4 دارد ولی از سال ششم گل ها ریز شده و مقدار محصول نیز كم می شود. زمان برداشت از اول اردیبهشت شروع شده و در بعضی مناطق گاهی تا آخر خرداد نیز ادامه می یابد ولی معمولاً طول دورة برداشت 20 تا 30 روز است. میانگین مقدار محصول یك درختچة گل محمدی 2 تا 5/2 كیلوگرم است.

گل محمدی از راه پاجوش ، قلمه زدن ، خوابانیدن و پیوندزدن و از طریق بذر ( برای مصارف خاص ) تكثیر می شود كه در كاشان اكثراً به روش پاجوش است.

مهمترین آفات گل محمدی شته ها ( خصوصاً شتة گل سرخ ) كنه ها، شپشك ، كرم ساقه خوار و مهمترین بیماری آن سفیدك می باشد. در كاشان سموم مصرفی برای كنترل آفات بیشتر گوزاتیون، مالاتیون و دیازینون و برای بیماری سفیدك سموم سولفوره می باشد.
 
http://agronet.bg/images/stories/ovostarstvo/roza.jpg
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, ] [ 12:24 ] [ امید ] [ ]