گل عینک ( گل چشمک )

گلخونه من

گل عینک ( گل چشمک )

نام علمی : Euphrasia officinalis

نام خانواده : Scrophulariaceae
توصیف گیاه : گل عینک ،‌گیاهی یکساله است که تا ارتفاع 40 سانتیمتر رشد نموده و دارای برگ های کوچک کاملا دندانه دار است که بصورت جفت ای متقابل قرار گرفته اند.
گل های این گیاه سفید یا صورتی با نقطه های زردرنگ بوده و در قسمت میانی دارای یک حلقه مشکی با رگه های بنفش رنگ می باشند.
منشاء :‌اروپا . در راوپای غربی و در طول فصل گلدهی گونه های گل عینک وحشی مورد بهره برداری قرار می گیرند و قسمت های برداشت شده جهت مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.
قسمت های مورد استفاده : اندام های هوایی گیاه .
گروه درمانی : بصورت سنتی به عنوان محلول شستشوی  چشم و ضدالتهاب.
موارد استفاده و خواص : گیاه عینک برای قرنه های متمادی است که بعنوان داروی درمان ناراحتی های چشم ( شامل التهاب ،‌تحریک ، التهاب پلک ، اختلال در دید ، خستگی و آماس بافت ملتحمه ) مورد استفاده قرار می گیرد.
شکل و مقدار مصرف :‌جوشانده 2درصد برای شستشوی چشم 3 تا 4 بار در روز استفاده شود. برای مصرف خوراکی چای حصل از 2-3 گرم گیاه خشک مجاز می باشد.
مواد موثره : این گیاه حاوی گلیکوزید های ایریدوئید مختلف (‌تا 0/9 درصد ) وشامل آکوبین، گاتالپول و ائوفروزید می باشد. علاوه بر این مواد در گیاه گل عینک لیگنانی ( بنام دهیدرودیکونیزیل الکل 4-بتا-دی-گلیکوزید) و گلیکوزید فنیل پروپانی ( بنام ائوکووزید )،‌اجزای مختلفی از تانن ها و اسیدهای فنولی کربوکسیلیک ( اسید کافئیک ،‌P-هیدروکسی فنیل پیروویک و اسید وانیلیک ) و فلاونووئید های مختلف وجود دارد.
اثرات درمانی :‌گلیلکوزید های ایریدوئید یا متابولیت های حاصل از آن در بدن انسان باعث ممانعت از ایجاد پروستاگلندین شده و در نتیجه خاصیت ضدالتهابی دارند.
فنولیک ها مانند اسیدهای فنیل کربوکسیلیک و فلاونووئید ها دارای اثر باکتری کشی هستند.
وضعیت :‌گیاه گل عینک بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده در طب سنتی و نیز گیاه دارویی موثر در فارماکوپه های معتبر جهان ثبت شده است.

http://web.unbc.ca/~fsty201/wildflower/WIK-Euphrasia%20officinalis.jpg
http://www.globalherbalsupplies.com/herb_information/images/eyebright.jpg



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:39 ] [ امید ] [ ]