گل آزاله (خر زهره هندی)

گلخونه من

گل آزاله (خر زهره هندی)

گلدان گل آزالیا را كه از گل فروشی خریداری می كنند٬ پس از گذشت یكی دو روز بعد از خرید گلها و غنچه ها و حتی برگهای آن می ریزد و تصور می كنند كه نگهداری آزاله كار بسیار مشكلی است .
درحالی که اگر بعضی نكات را رعایت كنند تا حدودی موفق خواهند بود . صحیح است كه به علت وجود شرایط نامناسب حرارت و رطوبت در منزل، نگهداری آزاله كار مشكلی است معهذا با توجه به نكات ریز می توان اشكالات را از میان برداشت . اگر بخواهند مدت زیادی از گل آزاله استفاده كنند ، باید زمانی گلدان را خریداری كنند كه غنچه های اولیه در حال باز شدن باشند و بقیه جوانه های گل بتدریج در داخل آپارتمان باز شود. اگر همه گلها كاملا باز شده باشند و از هوای مرطوب گلخانه مستقیمأ به داخل آپارتمان برده شود ، مدت دوام گل زیاد نخواهد بود . آپارتمانهای گرم و خشك برای نگهداری آزاله مناسب نیست و حتی الامكان باید گلدان را در یك محل خنك یعنی در جائی كه حرارت از 15 درجه سانتیگراد تجاوز نكند قرار دهند . حداقل درجه حرارت مورد احتیاج این گیاه در زمستان 7 ـ 13 درجه است.
 
 آزاله روشنائی غیر مستقیم و زیاد را می پسندد ولی نباید در نور مستقیم آفتاب قرار گیرد . هیچوقت خاك گلدان نباید خشك شود .
اگر آزاله مدت زیادی خشكی ببیند گلها قهوه ای می شوند و برگهای آن خشك شده و می افتد و ریشه ها مجددأ بسختی رطوبت را بخود جذب می كند ، در اینصورت باید مدت 5 دقیقه گلدان را داخل ظرف آبی گذاشت تا ریشه ها خیس شوند و بعد از 5 دقیقه آنرا از آب خارج كرد . خاك آزاله مخلوطی از دو قسمت پیت ( تورب ) و یك قسمت ماسه است بشرطی كه گلدان زه كش داشته باشد . آزاله خاك اسیدی لازم دارد و هرچند وقت یكبار كمی تورب به آن اضافه می كنند تا حالت اسیدی خاك حفظ شود. هر 15 روز یكبار با كود تجارتی مایع به نسبت 2 تا 3 در هزار آنرا تقویت كنند. وقتی گلهای آزاله تمام می شود ، باید بوته را هرس كرده و در ماه اردیبهشت گلدان را در هوای آزاد در زیر درخت قرار دهند و موقعی كه هوا در پائیز سرد می شود گلدان را بداخل آپارتمان می برند ، آزاله 6 ـ 8 هفته استراحت لازم دارد.
ازدیادبوسیله قلمه در خرداد و تیر از گیاهانی كه در هوای آزاد پرورش یافته اند گرفته می شود و در زیر شیشه آنرا ریشه دار می كنند . قلمه ها بعد از 2 ـ 3 سال گل می دهند . همچنین ازدیاد از طریق پیوند مقدور است كه در اینصورت بوته های قویتر و با دوام تر بدست می آید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:38 ] [ امید ] [ ]