محبوبه شب

گلخونه من

محبوبه شب

نام علمی :   Cestrum nocturnum
خانواده :   Solanaceae
نام انگلیسی :   Cock’seggs
مورفولوژی
درختچه‌ای است همیشه سبز، بومی آرژانتین با گلهای كوچك سبز ـ لیموئی رنگ و خوشه‌ای كه اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می‌شوند و جنبه زینتی ندارند ولی در شبهای تابستان عطر بسیار مطبوع آنها در فضا می‌پیچید.
در شمال كشورمان میوه‌های سفید و درشت شبیه تخم پرندگان تولید می‌كند حداكثر بلندی آن 4 متر است و در مناطق گرم سرتاسر سال گل دارد.
نیازها
به سرما مقاوم نیست و در مناطق سردسیر باید در زمستان از سرما محفوظ بماند بنابراین بهتر است درگلدان كاشته شود تا در فصل سرما (در تهران نیمه دوم پائیز) به محل مناسب انتقال یابد.
در فصل گرما نیاز به آبیاری فراوان دارد نیازمند خاك سبك و قوی و نور غیرمستقیم آفتاب است و هر پانزده روز یكبار از فروردین تا شهریورماه به كود مایع یا تركیبی از اوره، فسفات آمونیم و فسفات دوپتاس با تركیب 15 ـ 30 ـ 15 نیاز دارد.
كاربرد
قراردادن گلدان آن در بالكن‌ها و كنار پنجره ساختمانها مناسب می‌باشد زیرا عطر نافذ گلهای آن كه شبها باز می‌شوند در محیط درون ساختمان می‌پیچد.
ازدیاد
بوسیله قلمه در پاییز، برای این منظور از شاخه‌های خشبی نازك آن قلمه‌هایی به طول 12 ـ 10 سانتیمتر تهیه می‌كنند و آنرا در ماسه نرم فرو كرده، در دمائی حدود 15ـ 10 درجه سانتیگراد نگهداری می‌كنند
ظرف مدت 3ـ 2 ماه قلمه ها ریشه دار شده و بعد آنها را به گلدان منتقل می‌نمایند.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:5 ] [ امید ] [ ]