گل سنبل

گلخونه من

گل سنبل

 

گل سنبل :

نام علمی :
Hyacinthus
معمولاً پیازهای نیمه مقاوم به سرمای این گیاه را پیش رس میكنند تا در عید نوروز از گل آن‌ها استفاده كنند.
پیازهای سنبل را در محیطی با خاك سبك و غنی از مواد غذایی كشت میكنند. اما برای كاشت این پیازها باید دو نكته را مورد توجه قرار داد :
1)3 تا 4 سانتی‌متر از انتهای پیازها خارج از خاك قرار گیرد. همه طول پیاز را در داخل خاك قرار ندهید؛ 
2) بعد از كاشت پیاز ابتدا مدتی در حرارت پایین باشد، تا حجم مناسب و لازم ریشه در روی پیاز‌ها تشكیل شود. سپس این پیازها را به مكان گرم با درجه حرارت حدود 15 درجه انتقال دهید تا رشد اندام‌های هوایی آغاز شود. چنانچه نحوه تشكیل ریشه بخوبی انجام نگیرد استقرار گیاه در خاك و رشد و نمو بعدی گیاه با موفقیت همراه نخواهد بود.
برای به گل رفتن و دوام گل‌های سنبل، قبل از كاشت باید پیازها تیمار حرارتی شوند. سنبلهای كاملاً درشت قبل از برداشت برای مدتی در دمای 15 درجه سانتیگراد، سپس حداقل به مدت 6 هفته در دمای 9 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند و بعد از آن برای كاشت گیاه شرایط و مواردی را كه قبلاً گفته شد را به همان ترتیب اجرا كنید تا یك سنبل پر گل داشته باشید.
تكثیر سنبل بوسیله پیازچههای محدود و كم آن صورت میگیرد. معمولاً برای افزایش تعداد پیازچهها در سطح قاعده پیاز خراشهای مثلثی شكل و یا خراشهایی بصورت صلیب ایجاد كنید. بدین سان محلهای خراش داده شده باعث تحریك به پیازشدگی پیاز میشوند. اما بطور معمول تعداد پیازچههای بدست آمده از پیاز­های متوسط و معمولی سنبل فقط بین 3 تا 5 پیازچه است، به همین دلیل تكثیر سنبل با محدودیت همراه است.
روش دیگر تكثیر سنبل استفاده از بذركاری است. برای به گل رفتن بذر پیازهای سنبل زمان طولانی لازم است. هم‌چنین كشت سلولی سنبل یا  Tissue culture هم روش مناسب دیگری برای تكثیر آن است.

http://www.aujardin.ch/photos/Hyacinthus_orientalis.jpg


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, ] [ 19:41 ] [ امید ] [ ]