گل شب بو :

گلخونه من

گل شب بو :


نام علمی : Matthiola spp
این گیاه از خانواده شب بو CRUCIFERAE بوده، دارای گونه‌های یكساله و چندساله است كه بصورت یكساله یا دو ساله بكار می‌روند

گونه
M . incana در گلكاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گونه
M. bicornis (evening stock) دارای گل‌های كم پر و خوشه‌های كم گل به رنگ بنفش كم‌رنگ و به هنگام شب بسیار معطر است. ارتفاع آن به 45 ـ 30 سانتیمتر می‌رسد.
گونه M. incana (week stock ـ (ten
برای گلكاری در ایام نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای واریته‌های پاكوتاه و بلند می‌باشد كه نوع كوتاه آنرا شب بو مجلسی می نامند.
ارتفاع نوع پا بلند 75 ـ 30 سانتیمتر و نوع پا كوتاه 20 ـ 15 سانتیمتر است.
گلها : كم پر یا پرپر كه در یك یا چند گل آذین خوشه افراشته قرار گرفته‌اند و به رنگهای صورتی، سفید، قرمز لاكی، بنفش كمرنگ، عنابی روشن، زرد كمرنگ مایل به شیری دیده می‌شوند. انواع پرپر معمولاً بذر نمی‌دهند و تك شاخه هستند.
برگها : باریك و نیزه‌ای ، به رنگ سبز – خاكستری هستند.
میوه : خورجین
زمان گلدهی : بسته به زمان و محل كاشت بذر می‌توان در هر فصلی از سال آن را به گل نشاند ولی زمان گلدهی اصلی آن در تهران اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.
ازدیاد : به منظور استفاده از گل در اوایل فروردین ماه بذور را اواخر تابستان و یا اواخر پائیز می كارند. در مناطقی كه دارای تابستان خنك هستند می‌توان بذر شب‌بو را اوایل بهار در خزانه كاشت كه گلها اوایل تابستان تا اوایل پائیز مرتباً ظاهر می‌شوند.
فاصله كاشت : برای نوع پاكوتاه 20 ـ 15 سانتیمتر یعنی حدود 40 بوته در هر متر مربع و برای نوع پا بلند 30 ـ 25 سانتیمتر یعنی حدود 25 بوته در هر متر مربع مناسب است.
نیازهای زیست‌محیطی :
برای گلدهی مناسب باید در محلی كه دارای آفتاب كامل، خاك حاصلخیزو مرطوب با زهكشی خوب و هوای خنك باشد كاشته شود. نسبت به سرما نیمه مقاوم بوده و تا دمای 5 ـ درجه سانتیگراد را تحمل می‌كند.
این گیاه اگر هنگام رشد، قبل از گلدهی بیش از 6 ساعت در هر روز در دمای بالاتر از 18 درجه سانتیگراد قرار گیرد گل نخواهد داد. بهترین دمای شب هنگام برای گلدهی بهتر آن 4 ـ 2 درجه سانتیگراد است.
كاربرد :
بعنوان گل بریده، گلدانی و گل زینتی برای كاشت در حاشیه ها و تپه‌های گل و ایجاد زمینه رنگی در بهار در پاركها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معمولاً انواع كم پر برای كاشت در حاشیه‌ها و انواع پر پر برای كاشت گلدانی و گل بریده كاربرد دارند.
گونه‌های پاكوتاه (شب بومجلسی) برای كاشت روی تپه‌های گل و جلوی حاشیه‌ها مناسبند و باید بصورت متراكم كاشته شوند تا نمای خوبی پیدا كنند.
گونه‌های پا بلند را در مكانهای محفوظ از باد می‌توان در ردیف‌های پشتی حاشیه‌ها و یا برای ایجاد دورنمای رنگین در سطح چمنكاریها استفاده نمود.
اصولاً كاشت توده‌ای گلها بهتر است بصورت تك رنگ صورت گیرد و اگر تركیب رنگها مورد نظر بود با ایجاد نوارهای رنگین می‌توان یك هماهنگی و هارمونی مناسب بوجود آورد.
گل شب بو برای كاشت در گلجای‌هایی كه روی زمین و یا كنار پله‌ها قرار ‌می‌گیرند نیز مناسب است. شب‌بوی پابلند را در قسمت وسط گلجای و شب‌بوی پاكوتاه را در حاشیه گلجای می‌كارند.
آفات و بیماریهای شب‌بو
از آفات قابل ذكر شب‌بو می‌توان شته را نام برد :
1ـ شته
این گل بیش از سایر گلها در معرض حمله شته قرار می‌گیرد، این آفت با مكیدن شیره گیاه باعث ضعیف شدن بوته و خراب شدن برگهای آن می‌شود.
به محض مشاهده آفت (قبل از اینكه زیاد شوند) و یا برای پیشگیری از ابتلاء از اوایل پائیز تا موقع گل دادن بوته‌ها را باید هر دو هفته یكبار با محلول یك تا یك و نیم درهزار مالاتیون سیا نامید و یا دیازینون سم‌پاشی نمود.
البته شستشوی برگهای آلوده به شته توسط آب نیز موثر است.
برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قارچی باید از تداوم رطوبت بالای خاك جلوگیری نمود، موارد ذیل در این گیاه متداول است:
 
سفیدك داخلی (دروغی) شب بو
Peronospora parasitica
ابتدا از سطح فوقانی برگها لكه‌های زرد پیدا می‌شود، سپس در پشت همین لكه‌ها در سطح زیرین برگها پوشش خاكستری مایل به سفید بوجود می‌آید. این قارچ ساقه گلها را نیز مورد حمله قرار می‌دهد. ساقه‌های مبتلا اغلب به شدت كج شده و رشد گل ها با اشكال روبرو می‌شود. لكه‌های زرد روی برگها سرانجام قهوه‌ای رنگ می‌شوند.
برای مبارزه بوته‌ها را درچند نوبت با قارچ‌كش زینب سم‌پاشی می‌كنند. اگر تعداد بوته‌های آلوده كم است آنها را از خاك خارج نموده و می‌سوزانند.
زنگ شب بو Puccinia trabutii Roum
ابتدا در سطح برگها لكه‌های مدور یا بیضی سفید یا زرد نمایان می‌شود و بعد از مدتی   در   سطح زیرین برگ
 اپیدرم پاره شده و اسپورهای قارچ نمایان می‌شوند. برگهایی كه در حال خشك  شدن هستند بیشتر مورد حمله این قارچ قرار می‌گیرند.
برای مبارزه شیمیایی به محض ظهور علائم بیماری بوته‌ها را با قارچ كش زینب به نسبت دو در هزار سم‌پاشی شوند.
روش دیگر مبارزه در آوردن بوته‌های آلوده و سوزاندن آنهاست.

گل شب بو از انواع گیاهان زیبا با عطری خوش و قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است.
دمای اتاق باید خنک باشد. بهترین زمان برای کاشت این گیاه اوایل بهار یا اواخر زمستان است.
دانه ها را در عمق چهار سانتی متری خاک بکارید؛ و حداقل فاصله بین دانه ها بهتر است ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد.
گلدان ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید. برای زهکشی بهتر می توان، دو یا سه سوراخ در کف گلدان ها ایجاد کرده و از یک زیر گلدانی بزرگ استفاده کرد. مناسب ترین PHخاک، برای رشد بهتر گیاه، شش تا هفت و نیم است. توصیه می شود خاک گلدان را هر سال یکبار با بارورکننده های گیاهی مخلوط کنید.
استفاده از بارورکننده های گیاهی غنی از پتاسیم و نیتروژن توصیه می شود.

http://gardenblog.projo.com/stock%206%2004.jpghttp://www.aftab.ir/lifestyle/images/f687e1657e2203ba9afc4a17560c9eed.jpg
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:40 ] [ امید ] [ ]