آکالیفا مارژیناتا

گلخونه من

آکالیفا مارژیناتا



نام علمی :
Acalypha marginata
خانواده :  Euphorbiaceae 
 
گیاهی است با برگ‌های سبز درشت و متناوب با لبه‌ی مضرس (دندانه‌دار)، بیضی شكل با نوك تیز و كركی، گل‌آذین آن شاتون‌ بلند و قرمز رنگ و شبیه دم روباه می‌با

آكالیف در تمام مدت سال گل می‌كند، منتهی در بهار و تابستان گل آن بیشتر است. نگهداری آكالیف در آپارتمان مشكل است و اغلب برگ‌های آن می‌ریزد، معمولاً جوانه انتهایی ساقه‌ی گیاهان مسن را هرس كرده تا شاخه‌های جانبی شروع به رشد نمایند. ازدیاد این گیاه به وسیله قلمه خشبی در فروردین در حرارت بستر 21 درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. این گیاه خیلی پر ریشه است و نیاز زیادی به كود ازته دارد و اگر كود مورد نیاز آن تامین نشود برگ‌ها فوراً زرد می‌شوند.

گونه های آکالیف :
آكالیفا مارجیناتا Acalypha marginata
آکالیفا مارجیناتا یا آكالیفای برگی گیاهی است که برگ‌های سبز تیره مایل به قهوه‌ای، شاتون‌های صورتی کوتاه و یک ساقه چوبی و ایستاده دارد. در شرایط کشور ما بعنوان یک گیاه آپارتمانی داخل منزل قابل نگهداری است.

آكالیفا هیزپیدا Acalypha hispida
گونه دیگر از خانواده فرفیون‌ها آکالیفا هیزپیدا است که برگ‌های سبز درخشان و شاتون‌های رنگی بلند و ساقه چوبی دارد. آکالیفا‌ها بوسیله قلمه ساقه از نوع نیمه خشبی قابل تکثیر هستند. زمان برداشت این قلمه‌ها در اواسط بهار است یعنی زمانی که درجه حرارت محیط ریشه زایی حدود 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 80 % باشد. بعد از 15 روز ریشه‌زایی اتفاق می‌افتد و بعد از ریشه زایی،گیاه به محل اصلی خود در گلدان‌هایی که حاوی خاک مرغوب زراعی هستند انتقال می‌یابد. ترکیب خاكی آکالیفا، مخلوطی از دو قسمت خاک برگ و پیت، یک قسمت ماسه و یك قسمت كود دامی پوسیده است. در نگهداری گیاهان جنس آکالیفا، رطوبت نسبی محیط اثر مثبتی روی حفظ برگ‌ها دارد بههمین دلیل رطوبت نسبی منزل باید 65 تا 70 % باشد.

معمولاً آکالیفای سبز قابلیت نگهداری بهتری دارد، و مقاومتش نسبت به شرایط نامساعد محیطی بهتر است. از آنجا که ریزش برگ در آکالیفا مارجیناتا یا آكالیفای برگ رنگی زیاد بوده و فقط یک ساقه سخت از گیاه باقی می‌ماند بنابراین آکالیفا هیزپیدا برای نگهداری در منزل سفارش می‌شود.

نیازهای اکولوژیکی:
نور: در فصول گرم، گلدان آکالیف را از تابش مستقیم خورشید دور سازید. با قرار دادن آکالیف در زیر سایه‏انداز درختان می‏توان آن را از نور آفتاب محافظت کرد

آبیاری:
همه روزه به گیاه آب بدهید و خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. با این همه نباید در میزان آب افراط شود، هر بار فقط مقدار کمی آب در اختیارش بگذارید

رطوبت  :رطوبت نسبی زیاد هوا موجب رشد بهتر برگها می‏گردد، اما اگر هوا خشک باشد برگها خیلی زود زرد گشته و می‏ریزند. در مناطق مرطوب می‏توان آکالیف را به سادگی در فضای باز پرورش داد. در صورتی که در داخل آپارتمان نگهداری گردد باید آن را در جای مرطوب قرار داده و آب را مرتبا روی برگها اسپری کرد.

تکثیر :باید در فروردین‏ماه از ساقه‏های ضخیم آن قلمه تهیه کرد. قلمه باید از ساقه‏هایی گرفته شوند که چوبی هستند. این نوع قلمه‏ها قلمه‏های خشبی گفته می‏شوند. بهتر است قلمه از قسمت بالایی ساقه اصلی بریده شود تا ساقه‏های جانبی بهتر رشد کنند. قلمه‏ها را در خاک سبک کاشته و آنها را در جای مرطوب قرار دهید تا رطوبت هوا موجب رشد ریشه گردد.

خاک: خاک مناسب خاکی است که به اندازه کافی دارای خاک برگ و ماسه باشد. همچنین می‏توان از کود پوسیده حیوانی نیز استفاده نمود تا ترکیب ایده‏آلی به دست آید. خاک خنثی یا کمی قلیایی موجب رشد بهتر می‏شود. خاکهای اسیدی برای آکالیف مناسب نیستند

کود: دادن کودهای ازته به آکالیف را فراموش نکنید. کودهای ازته موجب رشد بهتر و سبز شدن برگ ها می گردند.

آفات: مگس سفید، کنه تار عنکبوتی و شپشک آرد آلود از جمله آفات این گیاه هستند.

مشکلات فیزیولوژیک:

زرد شدن برگها که سه علت دارد:
کمبود رطوبت در محیط های آپارتمانی - کمبود کود ازت -عدم تعویض گلدان و رشد زیاد ریشه.

مراقبتهای ویژه :
هرس از اواسط تا اواخر بهار انجام می شود که انواع برگ رنگی هرس بیشتری نیاز دارند برای این منظو رجوانه انتهایی را قطع می کنند تا شاخه های جانبی شروع به رشد کنند تعویض گلدان هر ساله در بهار انجام می شود. معمولا" جوانه انتهائی گیاه مسن را قطع می کنند تا شاخه های جانبی شروع به رشد کرده ، گیاه پرپشت و انبوه تولید کند .بهتر است  گلهای خشک شده روی  گیاه حذ ف شود.


http://www.kartuz.com/mm5/images/50097.jpg

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, ] [ 11:25 ] [ امید ] [ ]